Translate

12 jul 2016

Het laatste jaar in zicht

Zoals hier te lezen was, ben ik mijn blog in 2013 begonnen. Dat was een jaar vol grote, en vooral grootse, veranderingen. In de zomer dat ik begonnen ben, ging ik naar de eerste klas van de middelbare school. Ik kreeg een beugel, ik kreeg het een stuk drukker, en begin met een heel plan voor mijn eventuele studie en CV. Ondertussen heb ik dit jaar mijn vierde klas afgesloten van HAVO, en ben door naar het allerlaatste jaar van het voortgezet onderwijs.


Dit jaar heb ik, zoals je al gemerkt heb, weinig geblogd. Er is zóveel verandert het afgelopen jaar! Ik heb besloten welke studie ik wil gaan doen, zit in het bestuur van de leerlingenraad, heb meegedaan aan het Lagerhuis, ben tutor geweest, noem het maar op en ik doe het!

Voor het afgelopen schooljaar begon, wist ik al dat dit een compleet ander jaar zou worden dan de voorgaande jaren. Ik was dan ook vast beraden om over alles een mooi artikel te schrijven. Helaas is het dus niet zo gelopen, maar ben van plan deze week alles alsnog online te plaatsen omdat ik het wel graag wil delen met je.

Maar goed, gedane zaken nemen geen keer. Wat ik in dit artikel wil melden is hoe ik dit jaar voltooid heb met zijn ups en downs. 

Periode 1:
Vol goede moed begon ik aan het jaar van tentamens, ik had al helemaal uitgestippeld hoe ik voor mijn toetsen ging leren. Zo heb ik planners, een planning van alle toetsen van het hele jaar, samenvattingen gemaakt. Toch heb ik voor mijn doen niet héle goede cijfers gehaald met de tentamenweek. De fout lag hem in de manier van het maken van de planners en samenvattingen. In de eerdere jaren heb ik het altijd op een bepaalde manier gedaan, dat ging super goed. Ik haalde zevens, achten en zelfs negens gemiddeld! Bij de eerste lessen kregen we uitleg hoe we samenvattingen moesten maken in de bovenbouw. Op zich niets mis mee, maar daarvoor heb ik al drie jaar op mijn eigen manier geleerd, en dat ging prima!

Periode 2:
Ik zat er best wel mee dat ik lagere cijfers had gehaald dan normaal, maar ik bedacht me ook dat ik super veel naast school doe. Ik werk gemiddeld acht uur bij Albert Heijn, ik maak notulen bij de leerlingenraad, oefen veel met debatteren, heb mijn brugklas veel geholpen als tutor, ik spreek af met vrienden, en moet ook leren voor school. Dan is het te verwachten dat ik minder hoog scoor op toetsen! Nou, dat neem ik dan maar voor lief. Ik ben niet voor niets naar HAVO gegaan. Begin Periode twee zijn we ook naar London geweest, super mooi natuurlijk!

Periode 3:
Deze periode is echt heel snel gegaan. De eerste dag viel direct na oud- en nieuw. Ik ben gevraagd door de teamleider van HAVO of ik mee wilde doen met het verbeteren van lessen op school. Dit leek me heel gaaf om te doen, ik heb toen ook veel geleerd over onze school en volgens mij hebben de leraren ook veel geleerd van mij en de andere niveaus. (van ieder niveau waren er twee leerlingen gevraagd om mee te werken) Later deze periode deed ik mee aan de provinciale ronde van het Lagerhuis, we zijn op één punt na derde geworden. Naast alle buitenschoolse activiteiten, hadden we deze periode ook drie toetsen meer om te leren. Druk druk druk!

Periode 4:
De laatste periode alweer! Ik stond één onvoldoende, dat was wel erg balen. Ik heb er alles aan gedaan om de 5.4 op te halen naar minstens een 5.5 en dat is gelukt! Iets wat me erg verbaasde, was dat er zelfs in de bovenbouw nog heel veel films bekeken worden. Een week voor de laatste toetsweek worden er films gekozen en de anderhalve week na de toetsweek wordt er gekeken. Het lijkt mij dat we beter voorlichtingen kunnen krijgen over het examenjaar, proefexamens maken, en moeilijke dingen van het afgelopen jaar kunnen herhalen...

En fin, mijn cijferlijst van het afgelopen jaar, P1=links P4=rechts:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you all for your lovely comment! You've made my day <3