Translate

7 jan 2015

recensie fragment De aanslag

Voor Nederlands moesten we een oefenrecensie schrijven van een fragment uit De aanslag.
Het is om te oefenen en dus niet voor een cijfer. Er zullen waarschijnlijk ook de nodige spelfoutjes in. Maar het leek me leuk om de recensie met jullie te delen.


De langdradige nacht

Het begin van het einde. Tja, welk begin, van welk einde? Hier kun je het lezen.

Titel:                     De aanslag
Auteur:                 Harry Mulisch
Filmregisseur:     Fons Rademakers
Genre:                  Oorlog/Drama

Het is een verhaal met veel pluspunten. Maar zoals (bijna) altijd, ook een aantal minpunten.
Je wilt doorlezen maar toch ook weer niet…

Om voor jullie deze recensie zo goed mogelijk te maken, heb ik zowel de film gekeken, als het boek gelezen. Toen ik de film bekeek, dacht ik direct aan Oorlogswinter. Die film valt namelijk binnen dezelfde genre, en is net zo spannend. Ik ken de cast niet van andere films, maar het werd levensecht gespeeld.
Het is niet echt de genre waar ik van houd, maar het raakte me wel.

Het verhaal speel zich af in januari 1945, aan het einde van de oorlog. Terwijl Anton Steenwijk een spelletje speelt met zijn ouders en broer, klinken er geweerschoten. Als Anton met zijn broer gaat kijken wat er aan de hand is, ziet hij dat Fake Ploeg dood is: de hoofdinspecteur bij de politie.
Hij ziet zijn buren het lichaam naar zijn deur slepen; hij rent met zijn broer naar het lijk om het snel weer weg te halen. Anton wordt tegen gehouden, zijn broer gaat wel naar buiten; maar komt nooit meer terug…

Het is een goed verhaal, helaas is het boek niet erg vlot geschreven. Dus je wilt wel door lezen, omdat het een spannend verhaal is, maar toch ook weer niet omdat je er bijna van in slaap valt.

Ik vind dat het niet aan te raden is om het boek te lezen. Het is erg langdradig geschreven en je kunt jezelf er bijna niet toe zetten om door te lezen. Ik zou je wel aanraden om de film te bekijken, omdat het een heel mooi verhaal is en ieder koud hart, warm krijgt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Thank you all for your lovely comment! You've made my day <3